Att driva restaurang

Strategisk uppstart av ny restaurang

Det är tuff konkurrens inom restaurangbranschen och för att lyckas gäller det att erbjuda rätt koncept. Även om du har en tydlig tankegång om vilken typ av restaurang du vill öppna är det inte alltid lätt att konkretisera din idé. Med smarta knep kan du däremot enklare skapa ett koncept som fungerar från dag ett.

Ta del av den här resumerande guiden för att lansera ett lyckat restaurangprojekt. Strategiska knep inför öppningen av din nya restaurang, häng med!

Hur ser marknaden ut?

Din ursprungliga idé inför uppstarten av din restaurang är så klart A och O, men du bör även i tidig fas undersöka marknaden. Det handlar helt enkelt om att få en bättre bild över vad dina potentiella kunder faktiskt efterfrågar. Du kan använda dig av flera metoder för att genomföra marknadsundersökningar, men smarta enkätverktyg är det mest praktiska. Idag finns det smidiga lösningar och enkätverktyg på nätet där du får snygga formulär som är tydligt utformade utifrån ditt syfte med marknadsundersökningen. Den här typen av enkätverktyg möjliggör för digitala utskick, vilket skapar goda förutsättningar för att du får svar från din målgrupp.

Funderar du exempelvis på att öppna någon form av snabbmatsrestaurang:https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/1OyQ0X/mattrenderna-att-ha-koll-pa-infor-2022 kan det vara viktigt att förstå vad dagens kunder förväntar sig. Uppfattningen av vad snabbmat handlar om behöver inte nödvändigtvis uppfattas likadant av kunder 2022 som för tio år sedan.

Bjud in på provsmakning

Det bästa tipset är alltså att använda enkätverktyg för att få en direkt bild över kundernas vanor och annat. Därutöver kan du parallellt även genomföra andra typer av aktiviteter och marknadsundersökningar för att finslipa ditt koncept. Du kan exempelvis bjuda in en grupp som får provsmaka olika menyer för att guida dig rätt på den biten. Har du fått alkoholtillståndet utfärdat kan du dessutom låta gästerna välja ut olika viner till menyn.

Ett tips är att inte bara välja kompisar eller närstående utan istället försöka bjuda in personer från olika grupperingar. Då är chansen ännu större att du faktiskt får ett konstruktivt resultat att jobba utifrån.

Servering och bemötande

Att undersöka marknaden är viktigt, men det är också nödvändigt att kvalitetssäkra restaurangens service. När du har hittat bra personal till verksamheten kan du återigen bjuda in en testgrupp som får bedöma servering och bemötande.

I grund och botten är bra service alltid ett vinnande koncept och du bör sätta ett stort värde i att anställa trevlig personal!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.